Iso myllerrys verkkoanalytiikassa 2024
Otsikoin tämän artikkelin hieman yksinkertaistaen, sillä aihe on äärimmäisen tekninen ja sillä on tapana hujahtaa useimpien korvien läpi niin, että silmät jäävät pyörimään. 😵💫 Aiheen saralla on silti tärkeää fokustella hetki, sillä huomioimatta jättäminen voi jättää markkinointiin luottavan yrityksen nuolemaan pian näppejään. Ole edelläkävijä, älä reagoija! ☝️
Kovinkaan edellä tässä ei enää kukaan tarvo, sillä muutos on ollut jo käynnissä vuosia. Mutta nyt viimein;
Myös Chrome lopettaa 3. osapuolten evästeiden keräämisen
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Useat eri laitevalmistajat, kuten Apple, sekä selainten kehittäjät ovat viime vuosina lakkauttaneet tukensa kolmansien osapuolten evästeille.
Nämä evästeet ovat siis tyypiltään niitä, joita käytetään kävijäseurannassa ja uudelleenmarkkinoinnissa. Nyt tämä sama rajoite astuu käytäntöön jopa digimarkkinoinnista rahansa saavan Googlen toimesta, osana uutta tietoturvalähtöistä lupausta digimarkkinoinnista.
Huolestunut kansa vaati muutosta
Kävijäseuranta verkossa aiheutti porua niin kuluttaja- kuin päättäjätasolla, etenkin Euroopassa. Hassuksi tämän teki se, että samaan aikaan vaadittiin seurannan kieltämistä yksityisyyden nojalla, mutta tykättiin silti osuvista mainoksista. Nämä ovat tietenkin ristiriidassa keskenään, joten digimarkkinoinnin tekniikoiden tuli vastata liki mahdottomaan tehtävään. Vastauksena tähän kaikkeen tuli ensimmäisen osapuolen data. Tuttavallisemmin, käyttäjä tunnistetaan jatkossa jonkin asiakasrekisterin kautta, mikä vaatii jonkin sorttisen henkilötietojen luovutuksen markkinointia varten.
Mitä käytännössä?
Verkkosivustolleen Google- tai somemainonnan kautta porukkaa ajavien tulisi joko:
- Muuttaa kaikki verkkosivustonsa klikattavat yhteystietopainikkeet soittopyyntö-lomakkeiksi…. tai….
- Hankittava käyttöön palvelinpohjainen seurantatekniikka (Server Side) ja jatkaa normaalisti…. tai (ei mielellään)….
- Antaa näiden olla, jolloin:
- Verkkosivuston kävijäluvut jäävät arvailujen varaan.
- Mainonnan teho surkastuu ja hinta nousee.
Reagoiminen tulee pakollisiksi, sillä kesäkuun kieppeiltä Google Ads lopettaa näihin lakkautuviin evästeisiin liittyvän konversioseurannan, jolloin perinteiset klikkikonversiot eivät enää anna optimointirobotille dataa. Sama pätee myös Meta (Facebook, Instagram) -mainontaan.
Mikä on sinun valintasi verkkomaailman mullistukseen reagoimiseksi? Voidaan katsoa porukassa, olisiko Server Side -seuranta sinulle ratkaisu, vai muutettaisiinko sivustosi konversiot tukemaan lomakkeiden kautta saatua asiakkaan tunnistamista.