Server Side on trenditietoisen valinta
Loin tämän artikkelin niinikään yhdestä syystä. Tämä on tarkoitettu mainosmateriaaliksi Meta-markkinointiin, jotta saan tässä artikkelissa vierailuista testidataa oman CAPI:ni testaamiseen.
On tässä artikkelissa sekin idea, että tästä voi oppia jotain uutta ja mielenkiintoista. Jatka siis vaan lukemista ja muista napata tuosta evästebannerista että jatkat vain välttämättömillä tekniikoilla. 👇
Verkkoanalytiikka on muutoksen ja murroksen keskellä. Tiukkenevat tietosuoja-asetukset ja yksilön valintojen kunnioittaminen digimarkkinoinnissa ovat olleet nouseva trendi jo vuosia. Piilaakson mainosjätit ovatkin jatkuvassa kilpajuoksussa yksityisyyttä markkinoivien laitevalmistajien sekä eri hallinnollisten elimien kanssa.
Jos kännykät ja selaimet eivät enää voi tuottaa pomminvarmaa dataa, tuleekin homma tehdä ihan eripäin. Analytiikka kannattaa nykyisin ajaa palvelimilla. Siellä just missä ne verkkosivustot oikeasti ovat, eikä missä ne näkyvät. Samalla saittien nopeus saadaan kasvuun, kun siellä ei tarvitse huudattaa seurantamoottoreita.
Pikselit pilveen
Meta (joutunemme tarkentamaan että Facebookin emoyhtiö) on lähtenyt aggressiivisesti ajamaan mainostiliensä seurantapikseleiden ”serversiderointia”. Asiakaspalvelusta soitellaan milloin mihinkin aikaan. Heidän uusi palvelinpuolen tekniikkaan nojaava Meta Conversion API (MCAPI tai CAPI) mittaa täysin samoja tapahtumia kuin perinteinen selainpohjainen pikseli, mutta Metan taktiikka on koettaa tunnistaa ja yhdistää nämä päällekkäiset tapahtumat niin sanotulla deduplikatisoinnilla. Kieleni on mutkalla.
Myös TikTok on lähtenyt ajamaan vastaavan kaltaista tekniikkaa käyttöön, vaikkakaan kanavaa ei tiedettävästi vielä ole yleisesti tavattu käyttää verkkokauppojen ROAS-mainonnan kärkihankkeena. Pioneerejäkin tietenkin on.
Vuosi 2024 tulee, oletko valmis?
Mikäli verkkoanalytiikka on liiketoiminnanne kulmakivi, kannattanee organisaation data-strategiaan olla kirjattuna SS:n käyttöönotto jo ennen vuotta 2024. Google on ilmoittanut myös Chrome-selaimen kolmansien osapuolten evästeiden tuen lakkautumisesta vuoden 2024 aikana. Palvelinpohjainen tekniikka tulee näin ollen ryminällä relevoimaan lähitulevaisuuden verkkoanalytiikkaa, mikäli nimenomaan tarkat luvut ovat tarpeellisia.
Onko sinulla kysyttävää oman verkkoanalytiikkasi ajantasaisuudesta?
Ota yhteyttä niin jutskataan!