Kuvan pitää nyt liikkua
On se ollut ihmeellistä vuonna 1888 kun Louis Le Prince otti ja filmasi maailman ensimmäisenä pidetyn videon. Siitä säilynyt 1,66 sekuntia pitkä klippi voisi mennä jopa nykypäivän TikTok-hurjilta vähän turhan livakkaan ohi.
Video on historiallisesti merkittävä keksintö ja siitä on viimeisenä vuosikymmenenä kasvanut internetissä selkeästi eniten kaistaa vievä mediaformaatti, sillä jopa 65 % koko internetin käytöstä koostuu tänä päivänä videoista. Eikä meininki ole ihan heti palaamassa pitkien tekstiartikkeleiden ja stillkuvien ääreen.
Digimainonnassa video nähtiin vielä muutama vuosi sitten joko YouTube-mainontana tai somemainonnan lisämausteena. Itsestään pyörimään lähteneet videot bannerimainonnassa nähtiin jopa hieman törkyisenä ja loukkaavana. Onko trendi muuttunut?
Somepalveluiden käyttö on mitä enenevissä määrin muuttunut stoorien ja muiden videosisältöjen jatkuvaksi swaippailuksi. Pienen suosion vuosina 2013–2016 saanut Vine oli ensimakua tulevasta, mutta isona vaikuttajana mukaan tullut kiina-jätti TikTok, sekä Instagramin Stories räjäyttivät pystyvideoiden pankin 2016 kieppeillä. Muut somekanavat ovat lähinnä reagoineet perässä ja tehneet omia versioitaan mukaan kilpailuun.
Kaikki katsovat nyt stooreja? Mitä tämä meinaa mainonnassa?
Lähes kaikki digimainonnan mainoskanavat sallivat tai jopa VAATIVAT videosisältöä kuvabannereiden yhteyteen. Näistä hyvänä esimerkkinä Googlen Performance Max tai tuleva Demand Gen. Jos videoita ei syötetä itse, kone keksii ne ja keinoäly pääsee filmailemaan oman näkemyksensä mukaan.
Jos videoita ei syötetä itse, kone keksii ne ja keinoäly pääsee filmailemaan oman näkemyksensä mukaan.
Jotkut mainosalustat, kuten Meta, ovat jopa valmiita maksamaan heidän luovan keinoälynsä palveluiden käytöstä. Miksi?
Mikä olisikaan parempi keino opettaa keinoälyä ihmispsykologiasta, kuin antaa koneen koostella videoitaan ja näyttää niitä oikeille ihmisille? Jätit, kuten Meta ja Google ovat keksineet tähän ratkaisun, ja tässä ratkaisussa maksajaksi pääsevät ihan tavalliset digissä mainostajat. Ainakin he, jotka haksahtavat hyvältä kuulostaviin ”perusparannuksiin”.
Olivatpa keinoälyn luomat mainosvideot hyviä tai eivät, video formaattina on eittämättä pakollinen paha mainonnassa kuin mainonnassa. Oman mausteensa kakkuun luovat vieläpä responsiiviset mainosmuodot, jolloin videoita pitääkin olla kolmea sorttia per pätkä. Pysty. Neliö. Ja vaaka. Kuka keksisi plussan mallisen puhelimen, jolla nämä voisi kätevästi kuvata kertaheitolla? 🤔
Videotuotannolle on nyt kysyntää. Jos sinun mainonnassasi ei tätä formaattia vielä ole ostettuna, suosittelen vähintään tsekkaamaan, ettei sitä ole jo salakavalasti koneälyn filmistä luotuna.