Consent Mode V2:n deadline lähestyy
Yleensä tänne kynäilemäni sisältö on ollut varsin lyyristä, jolloin yksi jos toinen artikkelini on päätynyt löytymään hyvin eriskummallisilla hauilla, kuten ”keksijä keksi keksin” Suomen SERP-ykkösenä. Nyt tilanne on toinen, artikkelin ollessa lähinnä tiedote. Käytän siis ydinviestiin kissan kokoisia kirjaimia, kissa nimittäin on 72 pikseliä korkea:
Evästebanneri pitää päivittää ennen 6.3.2024, jotta Google-mainonta jatkuu.
Siinäpä se viesti tulikin. Mikäli evästebanneri on kauttani hankittu, ja muistat yhteisen hetkemme sitä ostaessa, ei tästä tarvitse huolehtia. Mikäli se sen sijaan on jonkun muun, tai ei kenenkään hoteissa, tulee bannerin vastata viimeisimpiä GDPR:n vaatimuksia 6. maaliskuuta mennessä, jotta Google-mainonta voi jatkua.
Mikä Consent Mode ja mikä V2?
Sen kummemmin jargoniin tai tekniikkaan menemättä, Google on jo kotvan aikaa vaatinut evästebannereihin otettavaksi mukaan ns. ”Consent Moden”. Tällöin eri evästetyypeille on omat kategoriansa (seuranta, mainonta… jne.), joiden käytölle käyttäjältä on pyydettävä lupa. Consent Mode mahdollistaa kuitenkin osan datasta lähetettäväksi Googlelle jo ennen suostumusta, tämän tapahtuessa silti täysin anonyymisti.
Google on tulkinnut GDPR:ää nyt viimeisimmillään niin, että jotta mainontaa voidaan ylipäätään kohdentaa ja ajaa, sivustolla käyneiltä on oltava pyydettynä tähän suostumus. Google käyttää näin tämän bannerin kautta annettua lupaa oikeutenaan käyttäjien seurannalle.
Uuden ”V2”-version muutoksessa tätä tähdennetään nimenomaan lisäämällä evästekategorioihin mukaan ”pellin alle” kaksi uutta suostumustyyppiä: ad_personalization
sekä ad_user_data
.
Onko evästebannerisi oikeasti kunnossa?
GDPR vaati verkkosivustoille kaikille tutuiksi tulleet evästebannerit jo 2018. Nyt monta vuotta myöhemmin on viimein aika katsoa, onko oman sivuston banneri ollut lainmukainen alkuunkaan.
Evästebannerin tulisikin teknisesti täyttää nämä seuraavat ominaisuudet:
- Näkyä selvästi sivustolle tultaessa.
- Käyttäjän on voitava tehdä valinta seurantatyyppien / evästeiden hyväksymisestä, hylkäämisestä tai muokkaamisesta.
- Rastin painaminen tai bannerin ohittaminen ei saa olla mahdollista.
- Valinnan tulee ohjata todellisuudessa sivuston seurannan tekniikkaa, eikä olla pelkkä koriste.
- Oletuksena kategorioiden tulee olla dataLayerillä denied-tilassa.
- Valintojen tulee olla yhtä selkeitä ja helppoja valita toisiinsa nähden.
- Valinnan tehtyään käyttäjällä tulee olla mahdollisuus palata muokkaamaan valintojaan.
- Seurantatekniikoiden on mukauduttava valintoja jälkeenpäin muokattaessa.
- Jokaisesta valinnasta on kirjauduttava historiatieto tietokantaan.
- Pakollisten evästeiden käyttö on sallittu valinnoista huolimatta.
Näitä vain muutamia mainitakseni. Lisätietoja ja faktapohjaa voi hakea Traficomin ohjeistoista.
Oikotie onneen: Evästebanneri palveluna
GDPR:n myötä maailmalle ponnisti uusia evästebanneripalveluntarjoajia enemmän kuin sieniä syyssateella. Monet näistä olivat jopa halpoja, elleivät ilmaisia, mutta vain harva mahdollisti Googlen Consent Moden käytön.
Kaksi tutuimmiksi tullutta ja laajasti eri sivustojen kanssa yhteensopivaa palveluntarjoajaa ovat mm.: CookieBot ja CookieYes, joista jäljimmäinen on hieman halvempi. Nämä palvelut ovat täysin räätälöitävissä toimimaan kaikkien pykälien mukaan ja jollain tapaa jopa helppokäyttöisiä.
Mainosmiehiä kun ollaan, jätän tähän oman mainokseni CookieYes-evästebannerista, sillä toimin kyseisen palvelun neutraalina sanansaattajana. Ihan omasta tahdostani, en rahasta. Oma affiliate-linkkini palveluun on: https://www.cookieyes.com/welcome/?ref=akimustonen
Jos sinua epäilyttää onko oma bannerisi laiton, kannattaa olla yhteydessä omaan digi- tai GDPR-asiantuntijaan, taikka laitella viestiä vaikka tännekin päin. Katsotaan mitä voin tehdä tai suositella.