Piirakkaa ja pakkopullaa
Sivuillasi on ehkä jo Google Analytics, ja raportointikin rullaa. Silti jokainen kerta kun analytiikan syövereihin sukeltaa, tai yhteistyökumppani toimittaa CTR-raportin klikeistä ja impressioista, mielenkiinto keskittyy kaikkeen muuhun mukavampaan.
Analytiikka on rakentaa datasta tietoa, ja tiedon kannalta olennaista on että data on relevanttia. Jos dataa kerää vääristä asioista, ei siitä voi maailman edistyksellisinkään keinoäly päätellä tulevaisuuden toimintastrategiaa.
Tiedätkö paljonko omena painaa, jos sinulle kerrotaan sen väri?
Tärkeintä on miettiä, mitkä piirakkakaaviot tai aikajanakäppyrät kertoisivat sinulle sen kaikkein oleellisimman tiedon. Tämän jälkeen on vain keksittävä keinot kuinka niiden kaavioiden ainekset saatetaan mitattaviksi.
Tälle keinolle on olemassa termi, KPI. Se on suomeksi ”avainasemassa oleva suorituskykymittari”. Mustone saattaa KPI:si sinulle helpoiten ymmärrettäväksi niin, ettei raportin vilkaiseminen tunnu pakkopullalta.