On ”digimarkkinointia” ja digimarkkinointia
Digitaalisen markkinoinnin toteuttajina meistä on moneksi. Monissa eri yrityksissä digimarkkinointiin on viime vuosina alettu heräämään ja aloitettu mahdollisesti omia pieniä projekteja asian tiimoilta. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!
Jos homma ei omin päin tehtynä nappaa ja sormensa löytää suusta kesken työpäivän (muista aina pestä ne!), kannattaa harkita ammattiapua tätä digihommaa asiakseen tekevältä toimistolta.
Kuinka valita oikea digikumppani?
Kuten Mustone Digital, uusia toimijoita nousee kuin sieniä sateella tateista karvalaukkuihin. Monella tekijällä polku on vielä alkutaipaleella, ja hyvä niin! Meitä tarvitaan! Omiksi valttikorteikseni lasken asiakkaan kuuntelun, yhteistyön sekä -ymmärryksen. Aina tämäkään ei riitä, ja tarvitaan joo-joottelun sijaan tuloksia.
”Pullaa paistaessa jauhoja ei kannata heitellä lentokoneesta, vaan kaataa ne mitattuina suoraan kulhoon.”
Jo avainsanoja valitessa moni tekee alkuun selkeät erheet. Kannattaako firman nimeä heittää kohdistukseen mikäli se löytyy jo hienosti Googlesta ja maksaa omaa näkyvyyttään vastaan kilpailemisesta? Minne Facebook-postaus on sponsoroitu? Pullaa paistaessa jauhoja ei kannata heitellä lentokoneesta, vaan kaataa ne mitattuina suoraan kulhoon. Tämän vertauksen kerran palaverissa mainittuani eräs kertoi oikeasti heittäneensä jauhoja lentokoneesta, mutta tämä on jo toinen tarina…
Asioita kannattaa miettiä aina vähän pidemmälle. Mitä mitäkin tekemällä haluaa saavuttaa, mitkä ovat sen esteitä ja mitkä puolestaan iskun paikkoja?
Mikä on kun ei kamppikset riitä?
Sitä kannattaa kysäistä omalta digitoimistolta ja istua porukassa alas pohtimaan asiaa. Mustone Digital jeesaa myös jos jokin askarruttaa. Meiltä (minulta) on mahdollista myös ostaa konsultaatiota ja näkökulmaa kilohintaan.
P.S. Google lähettelee minulle jo roppakaupalla mukeja kiitokseksi, mutta virallista Google Partners -badgea ei ole vielä kuulunut. Se olis kova juttu se.