Mutta jos Google saisi päättää

17.3.2021

Hakukonemarkkinointi on tehokas kanava lisätä myyntiä. Se on yksi digimarkkinoinnin kulmakivistä silloin, kun tarjottu tuote on jo kansalaisten laajemmassa tietoudessa. Palvelua tarjoavat lukuisat tekijät ja toimistot, mutta mikä on sitä tiedettä, mistä tämän kohdalla kannattaa maksaa?

Easy come, easy go

Google-hakukonemarkkinoinnin aloittaminen on tehty vuosi vuodelta yhä naurettavamman helpoksi. Kerrot verkkosivustosi osoitteen ja lisäät maksukortin, voilà! Mutta miksi digimarkkinoijan palveluista kannattaa yhä maksaa?

Google Adsia (kulki nimellä AdWords n. 3000 eaa.) vuosia käyttäneenä pystyn toteamaan, että mitä simppelimmin mainonta on toteutettu, sitä enemmän rahaa sataa ainoastaan Googlen laariin. Mainonnan robotiikka kehittyy jatkuvasti, mutta ainakaan täällä Agricolan tuotosten maassa se ei ole kielellisesti vielä toivotulla tasolla.

Millainen on Mustone Digitalin maanantaiaamu? Muutakin kuin hidasta kahvin keittämistä ja muminaa. Vähintään 15 viestiä Googlelta, ehdotuksia sadoista uusista avainsanoista jotka ”parantaisivat tuloksia”. Tässä muutama esimerkki vuosien varsilta:

  • Tuote: Hupparit
    • Lisää avainsana: naisten housut koko m
  • Tuote: Asunnon kuntotarkastus
    • Lisää avainsana: talon purku hinta”
  • Tuote: Sälekaihtimet
    • Lisää avainsana: ”pinkit verhot 160cm
    • Lisää avainsana: rullaverho tokmanni
  • Tuote: Kuntoiluvälineet
    • Lisää avainsana: ”lasten kurahaalarit
  • Tuote: Vuokrattavat mökit
    • Lisää avainsana: myydään palju
  • Tuote: Energiatehokkuuden parantaminen
    • Lisää avainsana: ”sähkön hinta kilpailutus

jne..

Mikä saisi näillä ehdotetuilla termeillä hakijan klikkaamaan mainosryhmän aiheen mainosta? Millainen vaikutelma mainostajasta tulee?

Mustone Digitalin pyrkimys on saattaa tuotetta etsivä asiakas ja kyseistä tuotetta tarjoava yritys yhteen

Robotin pyrkimys on näyttää mainoksia mihin tahansa samaan aiheeseen liippaavan hakutermin yhteydessä, ohjautuen pelkkien trendien ja datan mukaan. Robotti oppii virheistään, mutta onko niitä pakko tehdä?

Jos näkee hieman vaivaa, mainonnan tehokkuutta on mahdollista parantaa sadoilla prosenteilla ja tuottaa vähemmän pettymyksiä itse tuotteita hakeville käyttäjille.

Olet varmasti joskus nähnyt mainoksen, joka ei vastaa omaa hakuasi millään tavalla. Kyseisen mainoksen esittäjätahon mainostili on optimoitu joko huonosti tai ei välttämättä ollenkaan. Robotti on hoitanut automaattisesti hakusanojen kohdennuksen ja mainoja on päässyt helpolla pelkän maksajan roolissa. Olisiko joku toinen mainostaja ollut tässä huutokaupassa todellinen voittaja?

Jos olet edelläkävijä ja luotat robotiikan maailmaan, ota esille maksukorttisi ja klikkaa: https://ads.google.com

Jos haluat näyttää mainoksia tuotettasi hakeville käyttäjille ja sen myötä tuloksia, älä klikkaa, laita vaikka sähköpostia.

Mitä mieltä olit artikkelista?
Loading spinner
– Aki