Google Analytics -data poistetaan 1.7.2024

22.5.2024

Viisaus karttuu iän myötä ja datan määrä ajan myötä. Maailma on täynnä verkkosivustoja, joiden kävijädata kantaa mukanaan hyvin relevanttia historiallista tietoa yritysten liiketoiminnasta ja ihmisten käytöksestä. Tuo tieto ja viisaus on nyt poistumassa, Googlen vapauttaessa heinäkuuksi muutaman bitin levytilaa maailmasta.

Kaikki ennen GA4-versiota kerätty Google Analytics -data poistetaan 1.7.2024

Jos yrityksenne sivuston vuosittaista käyttöhistoriaa halutaan jatkossa (tai edes joskus) käyttää suurien datamassojen mukana päätöksenteossa, tulee vanhan Universal Analyticsin puolelta kerätty data tallentaa omiin säilöihin ennen sen pyyhkiytymispäivämäärää.

Kyse onkin siitä, halutaanko dataa säilyttää, miten paljon ja missä.

Haluan!

Vaihtoehtoja on useita, aina valtavista pilvipohjaisista datasäiliöistä lähikioskista ostettuun muistitikkuun. Kyllä, Google Analyticsistä helpoiten tallennettava tärkein data mahtuu yleensä yhteen tai muutamaan Excel-tiedostoon, joista se on myöhemmin tuotavissa joko dashboardeille tai tietokantoihin.

Taannoinen keskustelu Supermetricsin edustajan kanssa havahdutti, että valtavien datamassojen tallentaminen alkaa olla jo liian myöhäistä, sillä koneiden suorituskyky jäljellä olevaan aikaan nähden alkaa tulla vastaan.

Sen sijaan pienten tai keskisuurten perussivustojen tärkeimmät luvut on mahdollista tallentaa suht nopiaan vielä kesäkuun aikana. Kaikki lähtee siitä, mitkä ovat teille ne kaikkein tärkeimmät tiedonjyväset tulevaisuuteen?

Vain tärkein talteen

Tieto lisää tuskaa – ja vie levytilaa. Less-is-more -ajattelu on viime aikoina nostanut päätään GDPR:n myötä analytiikankin saralla, ja juuri niistä yksinkertaisimmista jutuistahan syntyy parasta päätöksentekoa.

Sopimalla viidestä kymmeneen tärkeintä ulottuvuusmittaria, kuten päivämäärä, kampanjoiden nimet, liikenteen lähteet, kaupungit ja verkkokaupan tuotteet, saadaan jo rakennettua kompakti paketti kertomaan sivuston olennaisimmista kiemuroista.

Jos taas tarve on tallentaa jokainen vanhan Analyticsin keräämä bitti, on tulevaisuudessa mahdollista antaa AI:n verrata vaikkapa kävijöiden keskuudessa suosituimpien kännykkämallien trendejä pöllöjen pesimälukuihin. Toki eri asia, että miksi?

Tee se itse -keinot

1. Lataa data suoraan Google Analyticsista

Yksittäisiä raportteja on mahdollista latailla tiedostoina suoraan koneelle tai Google Sheetsiin. Rajoituksena tässä on, etteivät raportit ole juurikaan kustomoitavissa etukäteen. Kunkin sivun raportti tallentuu sellaisenaan valittujen päivämäärien ja taulukoiden valintojen mukaan.

2. Hanki Google Sheets -integraatio ja koodaa

Google Sheetsiin on mahdollista ladata integraatio, jonka avulla raportteja voidaan ajaa kustomoidusti. Tämä on yksi etevimmistä tavoista tallentaa dataa, mutta vaatii tietämystä GA:n omista dimensioista ja metriikoista. Laajennuksen saat täältä: https://workspace.google.com/u/0/marketplace/app/ga4_migrator_for_google_analytics/472716783070 ja dimensioita tai metriikoita voi tutkia täältä: https://ga-dev-tools.google/dimensions-metrics-explorer/

3. Osta kolmannen osapuolen palvelu

Maksulliset kolmansien osapuolten palvelut ovat räätälöityjä ratkaisuja datan saattamiseen omaan data-warehouseen, kuten BigQueryyn. Ellei hommaa osaa tai halua koodata itse, tätä varten suositellaan eri datansiirtopalveluja, kuten Supermetricsiä. Hinnat liikkuvat pitkälti datamäärien mukaan ja ratkaisu vaatii hieman syvempiä taskuja, jopa muutamia satasia kuukaudessa.

4. Käytä asiantuntijaa apunasi

Muun muassa allekirjoittanut on perehtynyt perussivustojen tärkeimpien lukujen tallennukseen.

Vielä ehdit

Laitetaanko sinunkin saittisi vanha data talteen? Se ei varsinaisesti pölyty pöytälaatikossa, vaan pysyy digisti valmiina tulevaisuuden tutkimuksiin.

Täytä tuosta alta yhteydenottolomake, niin kääritään hihat ja laitetaan ekselit heilumaan.

Mitä mieltä olit artikkelista?
Loading spinner
– Aki