B2B ja B2C – Yhden kirjaimen ero?
Olen urallani törmännyt useisiin tapauksiin, joissa pyydetään markkinoimaan ”vain toimihenkilöille”. Maailma olisi digimarkkinoijalle toki helpompi, jos yrityksillä olisi erikseen oma internet. Miltä kuulostaisi wwb2bw.company.com?
Jokainen www:ssä on individuaali. Se, ollaanko työ- vai vapaa-aikamoodissa, määrittyy lähinnä höllästi määritellyn kellonajan tai kanavan avulla.
Lähtökohtaisesti markkinointia ei kannata ajatella rajattavan työmoodin perusteella. Käyttäjän kaikki kiinnostuksen kohteet ovat helposti samassa lokerossa (evästekansiossa) tilanteesta huolimatta. Myös minä saan fiidiini kotisohvalla kustomoitujen menopelien lisäksi digimarkkinointiaiheisia mainoksia. Kukaan ei tällöin ole tehnyt mitään huonosti. Päinvastoin.
Vaikuttuminen ei katso aikaa tai paikkaa. Individuaali voi suunnilleen päättää missä kanavissa osoittaa itse kiinnostuksen kohteitaan. Lähtisin markkinoimaan B2B:stä sillä mentaliteetilla, että jos kohdistuksen avulla päästään kiinni ammattiin tai toimialaan (LinkedIn), tai kiinnostuksen kohteisiin toimialaan liittyen (FB, IG), niin antaa mennä.
Routa ajaa porsaan kotiin, ja relevantti mainos klikkaamaan.