Älä anna laajan vastaavuuden sotkea Google-kampanjoitasi

10.12.2021

Google on alkanut viime vuosina nojaamaan yhä nohevammin omaan keinoälyynsä markkinoinnissa. Tai sanotaanko keinoälyttömyyteen. Ads-kampanjoiden viikottaisissa suosituksissa tykitetään laajentamaan vastaavuustyyppejä ja haalimaan yleisöjä yhä kevyemmällä skaalalla. Pitäisikö?

Loppujen lopuksihan keinoäly optimoi kampanjat kuntoon, mikäli mainonnan tavoite on teknisesti asennettu virheettömäksi, ja tuloksia pitäisi alkaa tulemaan pitkässä juokussa yhä enemmän. Mutta minkä kustannuksella?

Sokea optimoija klikkailee kaikkeen ”OK”… ”OK”. Sitten ihmetellään viikon päästä kun puhelimessa kysellään pinkkejä leluelefantteja. Mistä tämä johtuu?

Siinä missä vanhoina (hyvinä) aikoina kaltaiseni ATK-toimihenkilö teki hakusanakampanjan avainsanat käsin, ja käytti vieläpä avainsanojen tarkentimia, Google tulee lähitulevaisuudessa poistamaan tarkentimet käytöstä ja alkaa nojaamaan yhä enemmän omiin ehdotuksiinsa. Jo tällä hetkellä tyypillistä hakukonekampanjaa tulee rakentaa ennemmin ”ei tätä”, ”ei tätä” -periaatteella, kuin ”tämä” ja ”tämä”, kuten aiemmin.

Sama suomeksi, kiitos

Mitä nämä avainsanavastaavuustyypit ovat? Eikö riitä että listaan kampanjaan muutaman alan avainsanan, ja annan kampanjan vain olla?

Aiemmin hakukonekampanjoiden avainsanalistoilla keikkuivat +plussalla +merkityt +avainsanat, mutta tämä aikakausi on jäämässä historiaan.

Jatkossa käytössä ovat enää:

  • laaja vastaavuus
  • ”lausekevastaavuus”
  • [tarkka vastaavuus]
  • -negatiivinen

Negatiivinen avainsana toimii kuten olettaa voi, poistaa tämän sanan sisältävät haut huutokaupoista. Käyttäjä ei näe mainostasi, kun hän hakee tämän sanan sisältävällä fraasilla.

Tarkka vastaavuus mahdollistaa mainoksen näkymisen ainoastaan tällä [hakasulkeisten] sisällöllä.

Lausekevastaavuus mahdollistaa hakulausekkeessa sanoja ennen ja jälkeen ”avainsanafraasin”, sekä avainsanojen läheiset muunnelmat ja kirjoitusvirheet.

Laaja vastaavuus…. Noh, mahdollistaa minkä tahansa sanan. Siis minkä tahansa. Sanakirja auki ja sormella töks. 👇

Jos laitat siis avainsanaksi vaikkapa lumikola, Google voi aivan hyvin näyttää mainostasi vaikkapa paras limppari lasten juhliin -hakulausekkeella. Mainos näkyy, kukaan ei klikkaa, Google ymmärtää kyseessä olevan virheen numero 1.

Seuraavaksi kokeillaan näkyä lausekkeella ”lumilinnan rakennusohjeet”. Joku klikkaa vitsillä, ja hintaa kertyy 0,43 €. Google saa tästä vinkistä vaarin, onnistumisen numero 1., ja seuraavat triggeröivät lausekkeet ovatkin:

  • Rakennustyömaa piirustukset
  • Työmaakypärä
  • Sininen polkupyöräkypärä lapsille
  • Punainen polkupyörä
  • Polkupyöräreitit Espoo
  • Helsinki metroaikataulut

AAAAAAAA!!!! 🤯 Sait varmasti kiinni, mistä tässä on kyse. Viikon päästä kampanjasi on aivan sekaisin, ja pääset siivoamaan koko sopan turhista avainsanoista. Ihmekös kun lumikolat eivät menneet kaupaksi.

Voi toki olla että muutaman kuukauden hortoilun jälkeen Google on alkanut ymmärtää, että lumikolan ostaja saattaa löytyä vaikkapa avainsanoilla, lapio, hiekka, jääsula, pipo jne. Mutta edelleenkin mainoksesi näyttävät vähän hölmöiltä ja nolojakin väärinymmärryksiä sattuu.

Paras taktiikka? Sinä päätät. Hakukonemarkkinoinnin käsin optimoinnin valinneella ovat joka tapauksessa kädet täynnä. Vanha Speden sketsi loppuu virkailijan pyyntöön toimittaa lista jokaisesta maailman naisesta, jonka kanssa Speden esittämä hahmo ei ole ollut naimisissa. Tätä samaa ”optimointityötä” tekee digimarkkinoija, listaten kaikkia maailman sanoja, jotka eivät liity myytävään tuotteeseen.

Hakukonekampanjan voi yhä tehdä tehokkaasti, mikäli ymmärtää mitä tekee ja missä piilee sudenkuoppa. Google ei vielä ymmärrä suomea, ihmisellä on yhä paikkansa markkinoinnissa.

Mitä mieltä olit artikkelista?
Loading spinner
– Aki