Puhu äänellä jota robotti ei kuule

8.9.2020

Elämme poikkeusaikoja. Jos jollekulle ei tämä tieto ole kantautunut, se tuskin hetkauttaakaan arkea erämaassa millään tavalla. Millä tavoin se vaikuttaa markkinointiin, etenkin digitaaliseen?

Nyt kun yrityksissä pyristellään miltei alasta riippumatta poikkeusolojen keskellä ja jokainen päivä on nuorallatanssia, on fiksusti tehty viestintä ja markkinointi yhä tärkeämpää. Entä jos koko digimarkkinointi kielletäänkin tämän kaiken keskellä? Se ei nimittäin ole tuulesta temmattu ajatus.

Entä jos koko digimarkkinointi kielletäänkin tämän kaiken keskellä?

Epidemia vaikuttaa myös muuan markkinointisektorin suuryhtiöihin, kuten Googleen ja Facebookiin. Molemmat ovat ilmoittaneet toimintojen viivästyksistä resurssien puutteen vuoksi. Päivittäin uudelleen ja uudelleen.

Kun eläviä ja hengittäviä toimijoita vähennetään, tilalle delegoidaan kasvavissa määrin automatisoituja robotteja. Fiksua! Kasvavan väärinkäytösten paineen ratkaisuksi voidaan siis opettaa keinoälyä poistamaan maailmasta huijaukset ja disinformaatio! Samaan aikaan kun Google Assistant, Siri saati Amazonin Alexa eivät osaa lukea edes tekstiviestiäsi oikein?

Nyanssit, tunteet ja sarkasmi, jopa kuvallinen ilmaisu ovat roboteille yhä mahdoton tehtävä. Haaveilemme robottien pyörittämästä automatisoidusta arjesta samalla kun Teslat ajavat päin rekkoja sillä ”ne kun nyt eivät näyttäneet rekoilta” robotin silmään.

Mitä tämä meinaa yksittäiselle yrittäjälle jonka elanto on kriisin keskellä muutenkin vaakalaudalla ja vaatii pikaista markkinointiviestintää selviytyäkseen? Varovaisuutta.

Vaikka Google taannoin tuki Google Ads -mainostajia yhteensä 340 miljoonalla dollarilla mainoskorvauksia auttaakseen pienyrittäjien ahdinkoa, voi varomaton mainostaja kärsiä kanavassa kuin kanavassa massiivisia menetyksiä. Tähän syynä on, niin vaikeaa kuin se on käsittääkin, keinoäly.

Kuva somessa kasvomaski päässä? Maininta käsidesin saatavuudesta eteisessä? Hauska 😷-hymiö? Nämä voivat pahimmassa tilanteessa johtaa ongelmiin tilien kanssa. Mikäli robotti ei ymmärrä taustalla näkyvää hyvää tarkoitusta, kirjaimellisesti otettu mainos voi näkyä robotin silmiin pelon lietsontana tai kriisiviestinnän monetisointina omaan taskuun.

Herkempiä ollaan nykyisin myös tyypillisempienkin ongelmien kanssa. Näin mainostajan rintaäänellä, olen tämän viimeisen puolen vuoden aikana kohdannut ongelmia, joissa:

  • Suomalainen katuosoite rikkoo tekijänoikeuslakia.
  • Toimitilojen vuokraus rinnastetaan online-rahapeleihin.
  • Mainostajan oman brändin mainitseminen omalla mainostilillään tulkitaan tekijänoikeusrikkomuksena.
  • Sana ”viisi” rikkoo bändin tekijänoikeuksia.
  • Päivämäärä on puhelinnumero.
  • Viinilasin näkyminen mainoksen kuvassa tulkitaan alkoholin suoramyynniksi.
  • Koko Facebook Ads Manager jäädytetään eikä syytä tälle edes kerrota.

Loppujen lopuksi vaikka koko systeemi onkin kiireessä kasattu, se tarkoittaa tottakai hyvää, ettei kukaan pääsisi toimimaan laittomasti, huijaamaan tai suosittelemaan vaarallisia parannuskeinoja.

Kannattaako edullisesti toteutettava digimarkkinointi näinä aikoina? Printtiähän robotti ei pääse kieltämään. Kannattaa yhä, mutta varovaisuutta noudattaen.

Tämä teksti verkossa tuskin joutuu robotin kynsiin kriisitilanteesta hyötymisenä, vaikka puheessa onkin paljon viitteitä tarjoamani tuotteen toimivuudesta näinä aikoina. Sivu on kuitenkin kielletty varmuuden vuoksi löytymästä Googlesta. Olkoon miten on, viestikää, olkaa varovaisia ja pysykää terveinä!

Mitä mieltä olit artikkelista?
Loading spinner
– Aki