Tyrkytystä ja väännettyä rautalankaa
Olipa kerran taianomainen tunne. Mieli loistaa lämmintä hohtoa. Lempeä heleys kukoistaa. Jos tässä koetettaisiin myydä jotain muuta kuin meditaatiopalveluja, asiakas olisi luultavasti jo menetetty. Korulauseet ja tunteisiin vetoaminen toimivat pitkällä tähtäimellä brändin muotoilussa, mutta kun kaupan paikka on, toimii vanha kunnon tyrkytys parhaiten. Miksi?
Kohdennus on jo hoidettu, asiakas on myyntisuppilon loppuvaiheessa. Robotti tietää että kauppa on miltei varma. Ihmisillä on mainoksen nähtyään häviävän pieni hetki sitoutua siihen kaiken mainosryöpytyksen keskellä. Loppupeleissä pelkkä tuotekuva ja boldattu ”Osta nyt” voittavat jokaisen A/B-testin kun tavoitteena on saada kauppaa.

Miten tämä tulee huomioida markkinointiviestinnässä? Eräs autoliike julkaisi taannoin joulun alla somearvonnan jossa palkintona oli Volvon luksusmaasturi. Julkaisun lopussa luki aivan yhtä suurella ”printillä” kyseessä olevan radio-ohjattava pienoismalli. Kommentteja ja osallistujia kertyi liki kolme tuhatta, joista huolestuttavan suuri osa (ellei enemmistö) uskoi mahdollisuuteen saada uusi liki sadan tuhannen euron arvoinen henkilöauto koko perheen kuljettimeksi. Luetun ymmärtäneet kikattelivat ajatukselle matkansa leluautolla taittavista kansalaisista. Miksi?
Somepostaus ei ollut turhan pitkä. Arvonnan säännöt ja itse palkinto olivat suht selkeästi ilmaistuina. Mikään ei silti merkitse niin paljoa kuin ensivaikutelma ja sen tuottama oletus. Jos ensivaikutelma ei kiinnosta tai oletus ei vastaa todellisuutta, luvassa on pettymys ja kaupan menetys. Mikä siis on käytännössä ainoa keino viestiä myytävästä tuotteesta? Kuva, nimi ja todellinen hinta. Vähintään.
Vuosien takaiset kokemukseni kirjoittamalla kirjoitetuista mainoksista tukivat tätä faktaa. Tein puolisalaa omia mainosversioita joissa karsin kaiken koristelun pois. Tulokset lähtivät lähes poikkeuksetta kasvuun. Ennen kuin kaikki copywriterit kauhistuvat, hieno ja nokkela teksti ei ole mainonnassa turhaa. Sille pitää vain keksiä oikea paikka ja harkittu aika. Kaunokielisyys on yhä hyvä tapa vahvistaa brändiä ja voidella asiakkaita eri vaiheissa myyntisuppiloa. Tuloskeskeiseen mainontaan suosittelen pelkkää faktaa, kehoitetekstejä ja klikkihoukuttimia.

Kun seuraavan kerran julkaiset postausta tai mainosta, pyydä jotakuta vilkaisemaan. Scrollaa kuitenkin heti pois ennen kuin hän kerkeää edes avata suutaan. Se mikä jäi mieleen, kuvaa lähtökohtaisesti lopputulosta. Mainoksesi on pelkkä ohi vilahtava pilkahdus 10000 km/h somessa vilistävän käyttäjän fiidissä.
Kokoan tänne loppuun vielä omistakin teksteistä jatkuvasti lainatun länkytyksen: Jos yhä luet tätä artikkelia, olet luultavasti jossain muualla kuin jouluruuhkien kassajonossa.
Kiitos ajastasi. 🙏 Rauhaisaa joulun odotusta!