Otapa tuosta AI:sta selvää

15.9.2025

Näin memen netissä. Odotas…
…lisään sen tähän artikkeliin:

Hymähdin tälle. Sama hype on käynnissä joka alalla, joka paikassa. Tietenkin myös digimarkkinoinnissa.

Puhuisin AI-kuplasta. Kuurakettikilpavarustelu USA:n ja Neuv…. Metan, Googlen, Microsoftin, OpenAI:n jne. kesken johtaa tekemällä tekemiseen, Pepsodent-hymyihin, superlatiiveihin ja nelisakaraisiin tähtiin ✦.

Se ei ole kanava, se ei ole korvaamaton osa markkinointia.

Markkinoinnissahan on yhä kyse yrityksen itsestään ja tarjonnastaan viestimisestä. Tekniikka kehittyy ja ennen käytettiin tienvarsikylttejä, sittemmin radiota ja sanomalehteä, nyttemmin internetsiä.

Mihin generatiivinen AI tässä kuviossa asettuu? Se ei ole kanava, se ei ole korvaamaton osa markkinointia. Se on työkalu muiden joukossa. Vieläpä esimerkki työkalusta, joka keksittiin ennen käyttötarkoitustaan.

Mihin AI:ta tarvitaan markkinoinnissa?

Itse tuhahtaisin toistaiseksi tämän hypen keskellä, että siitä on tässä vaiheessa vielä helposti enemmän haittaa kuin hyötyä. Tekoälyn käyttöneuroosi johtaa yritykset viestimään epäaidoilla sisällöillä ja ajamaan brändinsä kohti muovisuutta ja tunteettomuutta. Tätäkö pyysimme?

Todellinen rohkea brändi erottuu aitoudella ja aidoilla sisällöillään. Ei AI:lla luoduilla kuvilla, videoilla tai edes tarinoilla. Nyrkkisääntönä voitaisiin pitää vielä tässä vaiheessa, että AI:n käyttö materiaalituotannossa on nerokasta vain, jos siitä ei voi jäädä kiinni. Ja tällöinkin todennäköisesti rikkoo EU:n AI-actia, eli lakia.

Harva teknologia kykenee tuottamaan niin aitoa sisältöä, että se jättäisi samanlaisen pullantuoksuisen muistijäljen asiakkaisiin, kuin sinä tai teidän porukka ihan itse, vanhalla kunnon kuvalla tai videolla.

AI onkin vanha tuttu

Kun hypen läpi näkee, tajuaa, että AI on ollut jo vuosikymmeniä pelikonsoleissa, taskulaskimissa, nettioraakkeleissa jne. Se on perimmäisiltä pohjiltaan vain looginen kone, ei taikuri. Ja ihmiselle kömpelö taikurikin on samaistuttavampi kuin aitoutta teknisesti generoiva moottori.

Mutta on tekoälyssä loistavat puolensakin digimarkkinoinnin maailmassa:

  • Tekoälyagentit auttavat analysoimaan tuloksia ja käsittelemään dataa nopeammin.
  • Tuotekuvia on nykyisin nopeampaa syvätä, kunhan AI:lle ei anna liikaa valtuuksia rikkoa faktoja.
  • Mainosten kohdentaminen on ollut jo vuosikymmenen kaikista tehokkainta, kun sen on antanut hallitusti ”AI”:n käsiin.

Nyt näille kohdennustekniikoille vain keksitään uusia nimiä, jotka koristellaan nelisakaraisilla tähdillä ja oudoilla nimillä, kuten ”Max” ja ”Advantage+”.

Kokeile AI-nimigeneraattoria, joka on tehty ilman AI:ta:

Maalaisjärki

Disclaimer: Any reference to actual brands, names, websites or licensed trademarks are coincidental.

Lookalike-yleisöt, todennäköisyyslaskenta, Smart Bidding… Mikään ei ole isossa kuvassa muuttunut, mutta nyt hypen keskellä kaikki mainotaan mainostajille aggressiivisemmin. Myös Googlen, LinkedInin, TikTokin ja Metan myyjillä ja markkinoijilla on tarve sitouttaa asiakas investoimaan ”tähän kuuhun asti kykenevään mainosalustaan”. 🚀

Tuntuuko, että AI on joka puolella — ja juuri nyt on reagoitava?

Moni haksahtaa käyttämään hätäpäittäin kaikkeen kielimalleja. Työntekijät generoivat väkipakolla huonoja tekstejä ja kuvia tilanteissa, joissa aitokin olisi riittänyt. Johtaja yrittää sulauttaa organisaatioonsa mukaan edes jotain, minkä voidaan seuraavassa yritystapaamisessa mainita olevan sitä ”AI:ta”.

Itse sanoisin, että maalaisjärki käteen. Ota askel ulos ja taakse, kauemmaksi kuplasta.

Mieti, missä kohtaa AI antaa todellista kilpailuetua?

Otetaanko markkinoinnin AI-auditointi?

Tänä päivänä mainosalustat ujuttavat nelisakaraista tähtipölyä mukaan vähän kaikkeen, ja brändimoka saattaa odottaa varomattomia mainostajia ihan vain pienen ”Optimoi+”-napin takana. Mainostajan on todella hankala pysyä perillä siitä, miltä mainokset oikeasti asiakkaille näyttävät, mikäli hyväksyy kaikki maagiset ja taianomaiset suositukset.

Jos tuntuu siltä, että mainonnan osalta olis ihan kiva tietää, missä AI:n kanssa mennään, niin voit pyytää tarjouksen ja buukata MustOne Digitalin ihmisedustajan siitä höpöttämään, tai vaikkapa arvioimaan yhdessä, mitä teknologiaa kannattaa oikeasti missäkin hyödyntää.

Minulla on hiljalleen vuosikymmenten kokemus maalaisjärjen käytöstä ja tämän päivän digimarkkinoinnin AI:nkin olen tuntenut aikalailla sen epäorgaanisesta syntymästä saakka.

Mitä mieltä olit artikkelista?
Loading spinner
– Aki