Google Adsin pimeä piilovalikko
AI jatkaa työntymistään kaikkeen markkinoijan arjessa. Enää ei ole kyse siitä, käytätkö AI:ta tietämättäsi, vaan siitä, miten paljon pystyt sen käyttöä enää ohjaamaan.
Yksi esimerkki on täysin piilovalikkojen piilovalikoiden takaa löytyvä vivusto, jonka Google on sisällyttänyt Adsin käyttöliittymään vain pestäkseen kätensä kaikista kriittisimpien käyttäjien valituksista. Normaalikäyttäjä siis tyypillisesti on tietämättään antanut vapaat kädet Googlen mm.:
- Lisätä sivustolinkkejä mainoksiin sivustoltasi
- Lisätä AI:n keksimiä tekstejä mainoksiisi
- Lisätä Google Business -arvosteluja mainoksiisi
- Pidentää otsikoitasi AI:n avulla
- Lisätä sovellusten mainoksia automaattisesti mainoksiisi
- Etsiä verkosta logo puolestasi ja lisätä sen mainoksiisi
- Etsiä verkosta yrityksesi nimi ja lisätä sen mainoksiisi puolestasi
ja kaiken tämän täysin SINUN siitä tietämättä. Edes näkemättä lopputulosta.
Luulin taannoin ennen tämän valikon löytymistä Metan olevan karkea ”parannustensa” piilovalikoinnissa ja käyttöliittymänsä pelillistämisessä, mutta myös Google taitaa tämän ikään kuin kellarin kaappiin piilotetun vivuston käytön.
En edes neuvo, kuinka nämä ominaisuudet saa pois päältä käyttämällä Google Adsin valikoita, sillä ne ovat niin monen pikku pisteen ⋮ klikkaamisen takana piilossa, että myötähävettää. Sen sijaan, mene suoraan (Google-tilillä kirjautuneena): https://ads.google.com/aw/autoextensions/settings ja tee valintasi itse.
Kuten Metan kanssa pelatessa, joudut täälläkin selittelemään, miksi et anna Googlelle vapaita käsiä tehdä sinusta heidän ilmaisen, jopa rahaa heille maksavan koekaniinin.
Tai harkitse toki ensiksi itse, haluatko hallintaa vai yrityksesi olevan AI:n koulutusmateriaalia?
Tähän vielä disclaimer: MustOne Digital pitää parhaansa mukaan huolen, ettei asiakkailla ole käytössä sellaisia ominaisuuksia, joita ei ole yhdessä sovittu käytettävän.