Sekunti first
Se, että luet tätä artikkelia johtui luultavasti sekunnista. Koska artikkelin ainoa jakelukanava (sivuillani lötköttämisen lisäksi) on oma Facebook-postaukseni, olet luultavasti päätynyt Mustone Digitalin seuraajista koekaniiniksi. Facebook on tutkinut, kiinnostaako kyseinen artikkeli ja kannattaako sen jakelua ylipäätään jatkaa. Kiitos siis algoritmin ruokkimisesta 🙏 ja pahoittelut että käytin tässä täysin kontekstitta kuvapankin yksisarvis-uimalelua.
Mainonnan suunnittelu aloitetaan usein vääristä lähtökohdista. Kyseessä on pitchaus, joita asiakasehdokas näkee fiideissään satoja päivässä. Se, mikä herättää huomion ratkaisee.
Olen työskennellyt urallani ympäristöissä, joissa mainonnan lähtökohta on tunteiden ja ajatusten herättäminen sekä niihin vaikuttaminen. Tästä voi olla pitkässä juoksussa hyötyä brändille, mutta vain jos viesti saadaan perille. Jälleen päärooliin astuu sekunti.
Digi on eri kuin printti
Television ääressä tai printtiä selatessa käyttäjällä on yleensä varattuna toimenpiteelle oma hetkensä. Ottaen huomioon, että kyseiset kanavat kokevat käyttäjäinflaatiota, tulisikin yksittäisen mainosproduktion suunnittelussa lähteä kävijäpolusta sekä siitä, miten käyttäjä saadaan tuon polun alkuun.
Digitaalinen maailma kiihtyy jatkuvasti ja jokaisella ensisekunnilla on yhä tärkeämpi rooli mainonnan tehokkuudessa. Siinä missä fiidiä scrollattiin ennen lehden tapaan, silmäillen liki jokaista sisältöä, nykyisin mm. TikTokin tuoma swaippailukulttuuri kiristää sisältöjen pantaa entisestään.
Mainoksen pyhä kolminaisuus
- Kuva tai video.
- Teksti.
- CTA.
Visuaalinen elementti ratkaisee
Tylsä kuva tai video ei enää toimi. Ainoa ja paras keino vangita selailija on keskittyä visuaaliseen huomioarvoon. Kuvassa tämä tarkoittaa väriä, naamakerrointa sekä valtavaa kuvatekstiä. Videolla tämä tarkoittaa alkuplanssin ja maiseman sijaan actionia. Heti ensi sekunnilta.

Lyhyt ja ytimekäs copy
Koko tarinan mainonnassa ei tarvitse olla kertakäyttökulttuuria, mutta mainoksen rooli on olla mainos. Pitchauksen tulee tarjota syy siirtyä vaikuttumaan itse sisältöihin. Mikäli tarina voidaan kertoa videolla ensi sekunnin voiton jälkeen, se menee luultavasti paremmin perille. Paras paikka vaikuttamiselle on kuitenkin toimiva länderi, jonne käyttäjä koetetaan houkutella. Näin käyttäjä on nurturoitavissa myyntisuppiloon, ja tuloksista saadaan tarkempaa dataa.
Kehota toimintaan
Call To Action on kaiken A ja O, kun käyttäjä koetetaan voittaa sisältöjen pariin. Ihmiselle on luontaisempaa vastata kutsuun, kuin tehdä omat ratkaisunsa jatkotoimista. Älä siis vain julista ja toivo parasta.

Kiinnitä huomiota huomion kiinnittämiseen
Kun siis olet tilaamassa tai toteuttamassa seuraavan kerran mainosta, kiinnitä huomiota sen huomioarvoon. Anna itsellesi tai kollegallesi 1–3 sekuntia aikaa nähdä mainos ja kysy, mitä reaktioita se herätti.
Mainos on mainos, ei koko tarina. Se on vain kutsu kuulemaan.