Sopiiko TikTok-mainonta yritykselle?

1.2.2022

Digitaalisen markkinoinnin kentälle tupsahtaa joka viikko jokin uusi kanava tai palvelu, jota hyödyntää markkinoinnissa. Kaiken tämän kaaoksen keskeltä nostaa päätään vain harva. Koko maailman hiljattain vallannut uusi somekanava TikTok on monien brändien hanskauslistalla vuonna 2022. Kannattaako tällaiseen lähteä tuhraamaan aikaa ja rahaa?

Mikä on TikTok?

”Pelkkä lasten humpuuki.”, ”Vaarallista kiinalaista roskaa.”. Nämä lauseet kuvaavat yleensä ensimmäisiä reaktioita palvelusta, ainakin näin meidän digiseniilien kesken. Mikä TikTok oikeasti on ja kuka siellä luuraa?

Onhan totta että kanava on etenkin nuorten keskuudessa suosittu, mutta itsekin siellä pörränneenä, olen pistänyt merkille siellä tulevan vastaan paljon 30–40-vuotiaita sisällöntuottajia. Hekin siis siellä ovat.

Kanava itsessään perustuu lyhyille videoille, jotka on helppo skipata yhdellä pyyhkäisyllä: täydellinen nykyajan keskittymiskyvyn puutteeseen! Silti mm. kommenttikentät ovat täynnä keskustelua, ja vlogaajat kommunikoivat seuraajiensa kanssa. Aivan kuin YouTube, mutta nopeatempoisempi.

Kuva: https://www.youtube.com/watch?v=lSCLaURyfD8

Kannattaako TikTokissa mainostaa?

Vielä tällä hetkellä Suomen mittakaavassa TikTok-mainonta on todella vähäistä, ja siellä missä on vähän mainontaa mutta paljon yleisöä, KANNATTAA!

Mainonnan mennessä yhä enemmän aidommaksi ja henkilöityneemmäksi, myös brändien on mietittävä millä kulmalla somessa viestiä. Etenkin TikTokin ollessa vlogaus-, vinkki-, ja huumorivideoiden keskittymä, mainos-mainosten jakelu tuskin toimii tällaisessa ympäristössä.

Mainehan siinä menee?

Pönötys somessa on 2010-lukua ja nykyisin firma kuin firma voi olla leikkisä. Mikäli kahvihuoneessa lentää vähänkään läppä, saa siitä loistavaa ainesta brändi-imagon kehittämiseen. Mitä tulee mieleen Verohallinnosta? Ei ainakaan tämä?

@verohallinto Epic Tax Party dance by @windows95man & Epic Tax Guy 😎 #epictaxparty #dance ♬ original sound – verohallinto

Mikä tahansa yritys tai organisaatio hyötyy aidosta ja letkeästä asenteesta. Sitä kannattaa jakaa, hyvällä tai jopa vähemmän hyvällä maulla.

Mitä sisältöä TikTokiin kannattaa laittaa?

Juuri nimenomaan mielenkiintoisia ”kotivideoita” omista tuotteista ja palveluista. Planssitekstit ja tarjouslirpakkeet voi jättää printtijakeluista saunan sytykkeeksi, TikTokissa kannattaa puhutella aidosti ja omalla naamalla. Siinä missä YouTube-mainoksessa skippausnappia edeltävät 5 sekuntia ovat avainasemassa, tulee TikTokissa herättää huomio heti ensimmäisellä sekunnilla.

Mainokseksi voidaan joko tekaista täysin tyhjästä nyhjäisty pystyvideo, tai mieluiten poimia hyvä mainokseksi soveltuva sisältö omalta kanavalta. Kanavalla siis kannattaa olla kaiken näköistä täytettä. Puhelin laulamaan! Ja mieluiten joku työntekijöistä, jos rohkeutta riittää.

@kinileofficial Moni kyselee missä oon töissä #fry #fyp #pko #smarket #sokos #asiakaspalvelu #cashierlife #cashier ♬ original sound – Kini Le

Paikallinen somevaikuttaja Kini, 86 000 TikTok-seuraajallaan, on töissä PKO:lla. Mainio markkinoinnin paikka? Tähän on tartuttu.

Entä jos ei itse uskalla?

TikTokissa on valtava määrä suomalaisia somevaikuttajia, jotka keräävät alustalla kymmeniä tuhansia seuraajia. Näille silmäpareille voi myös harkita kokeilla vaikuttajamarkkinointisopimusta, jolloin käyttäjille itselleen tuttu naama poseeraakin tietyn tuotteen kanssa.

Tällöin toki markkinoinnin hinta määräytyy paikallisella sopimisella, ja sopimuksia on syytä harkita ja kilpailuttaa tarkkaan, niin että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä ja hymy irtoaa myös tuotetta esitellessä.

Rekry TikTokissa?

TikTokissa saa parhaiten kiinni nuorison, ja nuorisossahan on aina tulevaisuus. Katso tästä miten Burger King hoitaa rekryn perus-Molli-ilmoittelun sijaan.

@burgerking_fi etsinnät ovat alkaneet. 🔎 haussa hyviä tyyppejä kesätöihin. #kingijengi2022 ♬ original sound – burgerking_fi

Paljonko TikTok-mainonta maksaa?

Kyseessä on selkeästi kasvuhakuinen kiinalaisfirma, joten ihan pikkusummalla ei voida lähteä liikenteeseen. TikTokin minimibudjetti päivässä on 50 euroa, mutta eittämättä muutamalla satasella saakin jo jokusessa päivässä paljon aikaan.

Voiko TikTok-mainontaa kohdentaa?

TikTokin algoritmit perustuvat käyttäjien kiinnostuksen kohteiden kartoittamiseen, ja nämä kiinnostuksen kohteet, yhdessä toki maantieteen ja demografioiden kanssa, ovat mainostajan käytettävissä. Mainontaa voidaan kohdentaa ja rajata yhtä edistyksellisesti, kuin mitä sinun oma fiidisi sinulle jatkuvasti näyttää.

Konversiot ja analytiikka TikTokissa?

Kuten vanhemmillakin kanavilla, TikTok on myös puhtaasti optimoitavissa konversioille ja kaupanteolle. Toki kanavan paras anti on laaja tavoittavuus, mutta tuotemainontaakin lienee siis kannattavaa kokeilla.

TikTok on integroitavissa useisiin käytetyimpiin analytiikka-alustoihin, vähintään käyttämällä linkeissä UTM-seurantatunnisteita. Muun muassa kotimainen SuperMetrics on myös julkaissut integraation Google Data Studioon, jossa voidaan näin esittää tärkeimpiä avainlukuja mainonnan mittaristosta.

Miten aloittaa?

TikTokiin voi liittyä mikä tahansa firma, ja hyvät oppaat mainontaan saa liittymällä TikTokin mainostajaksi.

Kanava on käyttöliittymältään kummasti LinkedInistä tuttu, tosin tavoitteellista mainontaa varten kannattaa harkita alan asiantuntijaa mukaan toteutukseen. Mikäli käytössä on Google Analytics, ja UTM-seuranta on entuudestaan tuttu, suosittelen kovasti kokeilemaan.

Mustone Digital, kuten monet muutkaan toimijat, ei ole vielä TikTok-konkari, mutta voidaanhan me vilkaista millaista jälkeä sinun brändillesi saadaan aikaan?

Mitä mieltä olit artikkelista?
Loading spinner
– Aki