Perse edellä puuhun? – Tee digi oikein vuonna 2022
Digi ja data ovat olleet markkinoinnin kulmakiviä jo vuosia. Silti monessa yrityksessä digimarkkinointia ajatellaan yhä perinteisemmästä vinkkelistä, yhtenä mainontakanavana muiden joukossa.
Kuinka tehdä kaikki mahdollisimman epätehokkaasti ja todeta jälleen ensi vuonna, olisiko asioita voinut laittaa eri järjestykseen?
Varoitus! Seuraava kuvitteellinen sisältö on tarkoitettu luettavaksi pieni pilke silmäkulmassa.
1. Budjetointi
On jälleen tullut se aika vuodesta kun istutaan alas ja suunnataan katse ensi vuoteen. Budjettiriihessä tutkitaan, mikä meni tänä vuonna vikaan ja missä kohtaa näyttää saksia.
Vaikka budjettia olisikin jäänyt hyvin jäljelle tai tulos jopa kasvanut, markkinointibudjetti kannattaa pitää korkeintaan samana kuin aina, mielummin hieman leikata.
Nyt kun markkinoinnin vuosibudjetti on lukittu kiinteään summaan, siitä ei saa kesken vuoden joustaa, vaikka käppyrät lähtisivätkin nousuun.
2. Kilpailutus
Budjetin tiukentuessa tulee katseet suunnata kulujen minimointiin. Markkinointipalvelujen kilpailutuksessa tärkein kriteeri on ehdottomasti hinta. Verkkosivustot tulisi uusia, ja toteuttajaksi valitaan halvin. Mainosmateriaalia tulisi ehkä päivittää, etsitään siis halvin. Nettimainonta on uusi tuttavuus, mutta meidän harkkari ei enää ole talossa sitä tekemässä. Etsitään toiseksi halvin.
Toteuttajia voidaan toki haastatella, mutta kaiken ”ylläpidettävyydestä” ja ”kumppanuudesta” läpisemisen jälkeen viimeinen numerorivi ratkaisee.
Ainoa jota ei kilpailuteta, on se yksi kiva myyntihemmo, joka on aina toimittanut hienoja mukeja ja kyniä. Ovathan mukit ja nimikkokynät markkinointia parhaimmillaan.
3. Suunnitelma
Nyt kun koko vuosi on ennalta lukittu, on etevää tehdä jonkinmoinen vuosikello. Siihen merkitään kaikki merkittävät tapahtumat, joiden pohjalta kampanjoita tilataan. Keväällä pääsiäiskampanja, jouluna joulukampanja.
Tämä kelloajattelu on hyvä pitää jälleen tiukasti lukittuna, eihän kukaan viitsi tehdä muutoksia tai reagoida mihinkään mullistukseen kesken vuoden?
4. Materiaalit
Markkinoinnissa tärkeintä on lähteä liikkeelle materiaaleista. Ennalta sovittu pääsiäiskamppis lähenee, kilpailutuksen voittaneelta toimijalta tulee hyvä idea pääsiäishassutteluvideosta ja mainosbannereista. Laitetaan tilaukseen!
Harmiksi demo tulee pihalle melko myöhään ja tätä istutaan ihastelemaan porukassa kahta viikkoa ennen pääsiäistä. Nyt pitää tutkia, mikä videossa on pielessä.
Näyttelijällä on videolla ehdottomasti väärän värinen hattu.
Myös taustalla näkyvä suklaamuna on vääränlainen. Näihin on saatava korjaus ennen kuin videota voidaan julkaista. Käsikirjoitus tai idea eivät sinänsä kiinnosta, video on tarpeeksi pirtsakka ja melko hauska.
5. Kanavat
Nyt kun päähineen väri ja muna on saatu editoimalla korjattua, on pääsiäiseen viikko aikaa. Pitäisikö mainos julkaista jossain?
Mainoksesta on ehdottomasti saatava nyt pääsiäistervehdys paikallislehteen, sekä mieluiten vaikkapa jonnekin tien varteen. Myöhästyminen olisi toki noloa, mutta pienellä lisähinnalla saadaan vielä paikka tekstaripalstan nurkasta. Firmalla on jo olemassa Facebook, mutta tunnukset ovat hukassa. Kaipa ne löytyvät ennen pääsiäistä, että saadaan hauska video pyhiksi katsottavaksi.
Nyt on hyvä aika miettiä, kannattaisiko mainosta mainostaa jotenkin myös digissä, onhan se nykyisin melko nykyaikaista.
Digimainonnan vinkkelistä
Jos joku muistaa vielä pyhiä odotellessa delegoida mainonnan myös digiin, pöydälle tipahtaa härdellin keskeltä outo video, joka pitäisi boostata jonnekin jollekulle.
Nämä ratkaisevat kysymykset heräävät:
- Video on 10 minuuttia pitkä, missä yhteydessä se jaksettaisiin katsoa?
- Ensimmäiset 5 sekuntia näkyy pelkkää tyhjää, kuinka video sitouttaa katsomaan?
- Videolla ei niin ikään mainosteta mitään, minne verkkosivustolle siitä ohjattaisiin?
- Mikä tämän kaiken tavoite on?
- Mikä on ylipäätään kohderyhmä, kenelle video on tarkoitettu?
Tässä vaiheessa kannikat hipovat latvaa. Voidaan todeta, olisiko puuhun voitu kiivetä toisin päin?
1. Tavoite
Istuttaessa alas olisi hyvä suunnata ensimmäiseksi katseet siihen, mikä olisi ensi vuoden toivetila niin rahallisesti kuin tunnettuudenkin kannalta. Mitkä mittarit voisivat kertoa ensi vuoden palaverissa ollaanko suunnitelmissa onnistuttu? Kun tätä on pohdittu,
nyt tiedetään miksi.
2. Tuote
Jokainen firma tarjoaa jotain palvelua tai tuotetta. Mitkä tuotteet olisi hyvä saatella milloinkin markkinointiin? Missä kohtaa kate ja odotettu tuotto ovat parhaimmillaan?
Nyt tiedetään mitä.
3. Kohderyhmä
Jokaiselle tuotteelle yleensä löytyy jokin ostajapersoona. Jos kohderyhmääkään ei vielä osata sanoa, se voidaan digin mittareiden avulla testata, ja löytää samalla myös paras markkinointi- ja myyntikanava.
Nyt tiedetään kenelle.
4. Kanavat
Digimarkkinoijalla on yleensä hyvä hantsi siitä, missä kanavissa mikäkin kohderyhmä majailee. Parhaat jakelukanavat löytyvät näin melkein jopa itsestään, tai ne voidaan asettaa keskenään testaukseen. Jo muutaman viikon kampanjoinnilla ja tarkkaan tehdyllä analytiikalla päästään toteamaan, missä tuotetta kannattaa mainostaa. Olipa kanava perinteinen tai digitaalinen.
Nyt tiedetään missä.
5. Sisällöt
Kun tiedossa on nyt ”miksi”, ”mitä”, ”kenelle” ja ”missä”, voidaan alkaa suunnittelemaan tarkoitukseen sopivaa mainossisältöä. Koska ”mitä” ja ”miksi” osoittavat meille jo tavoitetta tukevan kampanjasivun sisällön, tätä voidaan jo alkaa työstämään.
Digin tehtäväksi jää tässä vaiheessa kertoa, ”kenelle” ja ”missä”. Nämä arvot kertovat suoraan, millä sävyllä ja missä formaateissa mainoksia aletaan tuottamaan ja suunnittelemaan. Sen ei ole pakko olla video, eikä sen välttämättä tarvitse olla hauskakaan. Ja näitäkin voi lennosta testata.
Nyt tiedetään millä.
6. Budjetti
Vastoin kaikkia luonnon lakeja, mainontaan tarvittava rahasumma saadaan vasta tässä vaiheessa selville. Keinoäly kertoo, monella eurolla ennalta suunniteltu tavoite on saavutettavissa.
Mikäli budjetti on liian korkea yrityksen kokonaisbudjettiin nähden, voidaan markkinointi aloittaa pienemmällä volyymillä, ja sitoa se vasta myöhemmin tiettyyn tuottoprosenttiin. Tämän jälkeen digimarkkinoija enää kertoo, moninkertaisesti sijoitettu raha on saatavilla takaisin. Laitat peliin euron, saat 100, jne. Tiedät varmaan jo paljonko laittaa.
Nyt tiedetään kummin päin kiivetä. 💰