Kun eväskorista häviävät keksit, tilalle tulevat porkkanat

6.3.2021

Kolmannen osapuolen evästeillä kohdennetun digimarkkinoinnin aika alkaa olla ohi. Käyttäjien jatkuva huoli internetin tarkoista seurantamenetelmistä ja mainostajien keräämästä datasta on saanut jopa Googlen ilmoittamaan luopuvansa kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä Chrome-selaimessaan vuoden 2022 aikana.

Mitkä kolmannen osapuolen evästeet?

Kyseessä ovat käyttäjien selaimiin tallentuvat pienet tiedonmuruset (cookies) joiden avulla käyttäjän selaushistoriaa voidaan käyttää markkinoinnin kohdentamisessa. Juuri siis ne, mitkä tekevät kohdennetusta digimarkkinoinnista juuri niin tuloksekasta.

Kuinka kohdennettu digimarkkinointi jatkuu? Vaikka kolmannen osapuolen evästeet jäisivät internetin historiaan, mm. Google ilmottaa rakentavansa Chromeen vastaavaan tarkoitukseen sopivan, ”kohortteihin” perustuvan kohdentamismallin. Mainonnan tarkkuus ja tuloksellisuus voi tippua, mutta se on yhä edelleen perinteistä mediaa tehokkaampi vaihtoehto. Yritysten sitouttavuus ja sisältö nousevat kiinnostuksen kohteisiin perustuvan näyttökertatuputuksen tilalle.

Mainonnasta tulee ”eettisempää”

Kuinka kohdentaa mainontaa jatkossa? Mikä muuttuu? Yritysten omat rekisterit ja asiakaslistat nousevat suurempaan rooliin kun yksittäisille käyttäjille halutaan luoda räätälöity ostokokemus. Markkinoinnin automaatio, uutiskirjeet ja liidimagneettien luominen tulevat olemaan avainasemassa, sillä mainonta tulee perustumaan entistä enemmän vapaaseen tahtoon vastaanottaa mainontaa.

Kuinka varautua vuoteen 2022? Asiakasrekisterien kerryttäminen kolmannen osapuolten evästeiden tehomainonnan kautta voisi olla tässä maailman tilanteessa fiksu veto. Jatketaan siis samaan malliin, mutta palvellen tärkeitä sivustolla vierailijoita potentiaalisia asiakkaita entistä fiksummin ja kohteliaammin.

Yhteenvetona

  • SEM / Hakukonemarkkinointi pysyy periaatteiltaan samana.
  • Somealustat käyttävät tietoja vain niiden sisäisistä toimista, mainonnan kohdennettavuus pienenee, mutta alustojen rooli kohdennetussa mainonnassa ja uudelleenmarkkinoinnissa kasvaa.
  • Display- ja Shopping-markkinointi muuttuu. Uudelleenmarkkinointi loppuu, käyttäjille ei voida enää näyttää mainontaa muilla sivustoilla heidän selailuhistoriaansa perustuen. Mainontaa voidaan kohdentaa näkymään korkeintaan aiheeseen liittyvillä sivustoilla, sekä mainosalustojen kokoamien yleisöjen, kuten Googlen anonyymien ”kohorttien” avulla.
  • Lookalike-yleisöt poistuvat käytöstä, mainontaa ei voida enää näyttää ”käytökseltään samankaltaiset kuin ostajat” -kohderyhmille.
  • Näyttötiheyden rajoitukset poistuvat, sama mainos voi näkyä taukoamatta yhdelle käyttäjälle.
  • Liidimagneettien ja uutiskirjemarkkinoinnin rooli vahvistuu uudelleenmarkkinoinnissa.

Ei heitetä kirvestä kaivoon, teroitetaan ennemmin. Porkkana on aina ollut keksiä terveellisempi vaihtoehto anyways.

Mitä mieltä olit artikkelista?
Loading spinner
– Aki